E-Mail : info@fordfans.cz

 
 
 
 


 
Palubní počítač - popis instalace
 

Pokusím se popsat instalaci palubního počítače, který měří okamžitou, průměrnou spotřebu, spotřebu paliva, dojezd. Prosím přečtěte pečlivě celý popis.

Zdůrazňuji, že toto není návod, ale popis, jak jsem postupoval a rozchodil konkrétní typ palubního počítače. Taktéž barvy kabelů nemusí přesně odpovídat, mohou se lišit různé ročníky. Pokud bude někdo zkoušet jiný palubní počítač, není funkčnost zaručena a možná to bude znamenat hodně experimentování – hlavně sehnat spoustu informací dopředu. Takže kdo má odvahu, ať se do toho na vlastní riziko pustí. Otázkou je, zda signál o průtoku paliva je stejný jako v řídící jednotce Escorta oproti Mondeu.

Bohužel do Escortů se palubní počítače nedodávali ani za příplatek a přitom montáž je možná. Předem upozorňuji, že montáž jsem provedl na Ford Escort 1.6 16V r.v. 1993 s EEC-IV a s počítačem, který se montoval do Scorpia do roku 91, Granada, Eskort RS Turbo MK4 – obrázek je níže. Předpokládám, že počítač bude fungovat pro Escorty, které mají EEC-IV i EEC-V (tam bohužel nemám jistotu v PIN zapojení řídící jednotky a signálu průtoku paliva). Také předpokládám, vzhledem ke stejné řídící jednotce a stejným motorům, fungují palubní počítače z Mondea MK1 i MK2 – ty jsou menší a půjde lépe umístit do interiéru. Bohužel se z Mondea špatně shání, ale ani s ostatními to není lepší. Na počítači z Mondea je navíc čidlo teploty, které není problém sehnat a zamontovat dle návodu na stránkách Mondea klubu (http://mondeo.fordclubs.org/clanky/TripsCZ.htm). Rozpis jednotlivých PINů pro palubní počítač z Mondea je na stránkách Mondeo klubu, konkrétně stránka : http://mondeo.fordclubs.org/clanky/pin_palub_poc2.htm. Pozor – Mondea neměli EDIS mimo, jako některé Eskorty, takže počítače z Mondea nemusí správně fungovat, je nutné odzkoušení !!!

U ostatních palubních počítačů, např. z novějších modelů Scorpia, Sierry, nemohu bohužel říct, zda budou fungovat.

Co budeme potřebovat :
  • spoustu kabelů
  • palubní počítač (to je jediná ,,větší" investice, záleží za kolik ho seženete, např. vrakoviště)
  • male konektory, ale fakt malinkaty (nejlépe izolované, jsou u sebe dost blízko)
  • kleště, pásku, rychlospojky nebo pájku, nůž, atd.

Zapojení palubního počítače ze Scorpia do ‘91, Granady, Eskort RS Turbo
Rozpis PIN (pro úplnost uvádím originální barvy kabelů)
  • PIN 1. červený - trvalé napájení
  • PIN 2. stříbrný/zelený – napájení poosvětlení (napojení na světla)
  • PIN 3. hnědý/červený – množství paliva v nádrži – plovák nebo palubní deska
  • PIN 4. nezapojeno
  • PIN 5. hnědý – kostra
  • PIN 6. hnědý/bílý – senzor rychlosti
  • PIN 7. hnědý/zelený – signál průtoku paliva
  • PIN 8. hnědý – nezapojeno
  • PIN 9. černo/žlutý – napájení do zapalování (klíček v pozici 2)

Zapojení palubního počítače ze Scorpia od ‘93 do '95, Granady (2 displeje)
Rozpis PIN
  • PIN 1. trvalé napájení
  • PIN 2. napájení do zapalování (klíček v pozici 2)
  • PIN 3. výstup na čidlo teploty
  • PIN 4. kostra
  • PIN 5. nezapojeno
  • PIN 6. nezapojeno
  • PIN 7. nezapojeno
  • PIN 8. nezapojeno
  • PIN 9. napájení poosvětlení (napojení na světla)
  • PIN 10. signál průtoku paliva
  • PIN 11. množství paliva v nádrži – plovák nebo palubní deska
  • PIN 12. kostra
  • PIN 13. čidlo teploty
  • PIN 14. senzor rychlosti
  • PIN 15. nezapojeno
  • PIN 16. nezapojeno
PIN číslo 1 začíná vlevo nahoře dole při pohledu na PINy palubního počítače a pokračuje vodorovně. PIN 9 je nad PIN 1, atd.

Vlastní zapojení

Trvalé napájení a napájení od zapalování (klíček v pozici 2) můžete vzít od klíčku, na který se dostanete sundáním spodního plastu na sloupku volantu (těch míst, kde je trvalé napájení je samozřejmě víc – zapalovač, hodiny,….).

Podsvětlení (zapnutá světla) můžete vzít na kterémkoli vypínači, hodinách.

Množství paliva v nádrži je napojené k plováku. Je na palubní desce na budíku množství paliva v nádrži. Je nutné vymontovat povolit šrouby, které drží plasty kolem budíků, pak šrouby, které drží panel s budíky a následně budíky vyklopit. Rukou vzadu sundejte náhon tachometru pootočením, tím budíky kompletně vyklopíte. Signály pro jednotlivé budíky jsou rozvedeny po plošném spoji, takže není problém najít ten, který vede k budíku paliva a k tomu najít odpovídající kabel ve svazku, který jde k budíkům.Další možnost, kde se lze také napojit, je pod zadním sedákem. Sklopte zadní opěradla, sklopte zadní sedák a vpravo je pod umělohmotnou záklopkou umístěn plovák, od kterého vede 5 drátů. Zatím nemám ověřeno, který z nich to je, ale brzy bude, slibuji.

Senzor rychlosti (hnědobílý kabel) je u náhonu tachometru na převodovce nebo PIN 3 řídící jednotky. Je to viditelné místo nahoře na převodovce, kde vystupuje černý náhon na tachometr se kterým souběžně vede senzor rychlosti. Od převodovky vede do konektoru a dále vede hnědobílý kabel na PIN 3 řídící jednotky. Doporučuji napojení u převodovky díky lepšímu přístupu. Protažení dovnitř může být skrze náhon tachometru nebo v levém předním blatníku, kde je umístěna průchodka.

Signál průtoku paliva je napojen na PIN 34 řídící jednotky nebo PIN 17 (hnědozelená barva). Pořadí PINů lze odvodit dle nákresu, ale také jsou krajní PINy popsané na svorkovnici. Napojení na odpovídající kabel není problém, jen pozor na hustotu kabelů, aby nedošlo k narušení ostatních kabelů.

Upozornění : může se stát, že po připojení na PIN 17 (zkuste nejdříve se zapojením na PIN 17), nebude palubní počítač fungovat a test signálu průtoku paliva (test bude vysvětlený níže) bude také negativní, přepojte signál průtoku paliva z PIN 17 na PIN 34 řídící jednotky. Od tohoto PINu nemusí vést žádný kabel, tudíž je nutné jej přidat. Není to složité, jen je potřeba sehnat kontakt, aby pasoval proti kontaktu řídící jednotky. Při montáži kontaktu je nutné jej zasunout co nejhlouběji. Lépe je svorkovnici povolením šroubu uprostřed sundat, kontakt nasadit a vizuálně mít jistotu, že je kontakt zastrčený dostatečně.

Všechny kabely máme připojené a nic nebrání tomu, je připojit na palubní počítač.

Popis palubního počítače : ovládání je velice jednoduché. Jednotlivé měřené hodnoty se přepínají ovládacím tlačítkem úplně dole. Po prvotním zapnutí nastavte měrné jednotky tlačítkem ,,M“, která se zobrazuje na displeji. Měřená data je možné vynulovat tlačítkem ,,C“ a nuluje se spotřebované palivo a průměrná spotřeba. Dojezd je velice užitečná věc, záleží však na nastavení plováku, takže to chce delší individuální sledování.
Další varianta ke palubní počítač z Ford Scorpio '93 - '95 Má 2 displeje a obsahuje navíc - hodiny, stopky, venkovní teplotu (nutné přidat čidlo), spotřebu na volnoběh v l/hod.
Test palubního počítače : palubní počítač má funkci samotestu, kdy zkontroluje vstupní informace (senzor rychlosti, průtok paliva, množství paliva) a stav jednotlivého testu se zobrazuje na displeji. Test má 7 kroků. Jednotlivé kroky se přepínají ovládacím tlačítkem. Pro úspěšné otestování musí být motor v chodu !! Následně se test spouští delším stiskem ovládacího tlačítka (to velké dole) cca po dobu 5 sekund, až dojde ke změně na displeji a začne samotný test :
  • 1.žádná dioda nesvítí – testování senzoru rychlosti a na displeji se zobrazují postupně čísla od 0 – 255. POZOR, TESTUJTE POUZE ZA JÍZDY
  • 2. svítí dioda INSTANT. ECON. (okamžitá spotřeba) – test průtoku paliva a displej musí počítat postupně od 0 - 7
  • 3. svítí dioda AVERAGE ECON (průměrná spotřeba) – test množství paliva v nádrži. 40 je průměrně pro prázdnou nádrž a 220 je průměrně pro plnou. Pokud je na displeji
  • číslo 255, není informace o množství paliva dostupná (někde je něco špatně). Pozn. Já měl číslo 254, po doplnění plné nádrže to chvíli ukazovalo reálné hodboty, ale jen chvíli. Vyžaduje zkoumání.
  • 4. svítí dioda FUEL USED (využité palivo) – tónový test. Na displeji svítí číslo 3 a palubní počítač musí pípat
  • 5. svítí dioda RANGE (dojezd) : test typu motoru – 255 pro EFI a 0 pro MFI. Pro motory Zetec hodnota kolísá mezi 250 – 255.
  • 6. všechny diody vypnuté (nesvítí) a ani displeji nic není
  • 7. všechny diody svítí a na displeji svítí vše co může
Test ukončíte stiskem tlačítka ,,C“ nebo vypnutím motoru.
Pokud všechny testy proběhli v pořádku, máte velkou naději, že daný palubní počítač bude fungovat. Proč nepíšu, že to je jistota ? Všechno je relativní a stát se může všechno. Já jsem byl úspěšný a vše funguje bez problémů. Futura, který má motor 1.8 130PS, řídící jednotku z Mondea, zatím neuspěl. Test ukazuje, že je vše v pořádku, ale za provozu palubní počítač neukazuje správně.

Trochu problém je s umístěním, ale to už nechávám na vás. Já bych rád oddělil displej, ovládací tlačítka a zabudoval (u modelu do 95) do přihrádky na mince. Řešení je několik.

To je všechno. Doufám, že budete úspěšní jako já a nenarazíte na zásadní problém. Pokud budete mít jakýkoli dotaz, ptejte se nejlépe na fordfans fóru nebo na mrazik@fordfans.cz.

Mrazik

Aktualita 10.10.2004 - Ondra mi poslal fotky umístění palubáku v interiéru. S trochou úprav ho dal do přihrádky na mince. Takže se kochejte :









Pro návrat na hlavní menu, stiskněte velké logo Ford.